A.I - Kecerdesan buatan teknologi (Artificial intelligence)
Kecerdasan buatan (AI, juga kecerdasan mesin, MI) adalah kecerdasan yang dipaparkan oleh mesin, berbeza dengan kecerdasan semula jadi (NI) yang ditunjukkan oleh manusia dan haiwan lain. Dalam sains komputer, penyelidikan AI ditakrifkan sebagai kajian "agen pintar": mana-mana peranti yang menganggap persekitarannya dan mengambil tindakan yang memaksimumkan peluang kejayaannya pada beberapa matlamat. Secara umum, istilah "kecerdasan buatan" digunakan apabila mesin meniru fungsi "kognitif" yang mengaitkan manusia dengan minda manusia lain, seperti "belajar" dan "menyelesaikan masalah". Lihat glosari kecerdasan buatan.
Skop AI dipertikaikan: sebagai mesin menjadi semakin
berupaya, tugas-tugas yang dianggap sebagai menghendaki "kecerdasan"
sering dikeluarkan dari definisi, suatu fenomena yang dikenali sebagai kesan
AI, yang membawa kepada "AI adalah apa yang belum dilakukan. "
Sebagai contoh, pengecaman aksara optik sering dikecualikan daripada"
kecerdasan buatan ", setelah menjadi teknologi rutin Keupayaan umum
diklasifikasikan sebagai AI sehingga 2017 termasuk berjaya memahami pidato
manusia, bersaing di peringkat tinggi dalam sistem permainan strategik (seperti
catur dan Go ), kereta autonomi, laluan pintar dalam rangkaian penghantaran
kandungan, simulasi tentera, dan mentafsir data kompleks, termasuk imej dan
video.
Kecerdasan buatan diasaskan sebagai disiplin akademik pada
tahun 1956, dan sejak bertahun-tahun telah mengalami beberapa gelombang
optimisme, diikuti dengan kekecewaan dan
kehilangan pendanaan (dikenali sebagai "musim sejuk AI"), diikuti
dengan pendekatan baru, kejayaan dan pendanaan diperbaharui Untuk sebagian
besar sejarahnya, penyelidikan AI telah dibahagikan kepada subfield yang sering
gagal berkomunikasi antara satu sama lain. Sub-bidang ini berdasarkan pertimbangan
teknikal, seperti matlamat tertentu (contohnya "robotics" atau
"pembelajaran mesin"), penggunaan alat tertentu ("logik"
atau "rangkaian saraf"), atau perbezaan falsafah yang mendalam. Subfield juga berdasarkan kepada faktor sosial
(institusi tertentu atau kerja penyelidik tertentu).
Masalah tradisional (atau tujuan) penyelidikan AI termasuk
penalaran, pengetahuan, perancangan, pembelajaran, pemprosesan bahasa
semulajadi, persepsi dan keupayaan untuk bergerak dan memanipulasi objek. Kecerdasan am adalah antara matlamat jangka
panjang lapangan. Pendekatan termasuk kaedah statistik, kecerdasan
pengkomputeran, dan simbolik tradisional AI. Banyak alat digunakan dalam AI,
termasuk versi carian dan pengoptimuman matematik, rangkaian saraf dan kaedah
berdasarkan statistik, kebarangkalian dan ekonomi. Bidang AI merangkumi sains
komputer, matematik, psikologi, linguistik, falsafah, neurosains, psikologi
buatan dan lain-lain lagi.
Bidang ini diasaskan atas dakwaan bahawa kecerdasan manusia
"boleh dijelaskan dengan tepat bahawa mesin boleh dibuat untuk
mensimulasinya". Ini menimbulkan hujah-hujah filosofis mengenai sifat
minda dan etika untuk mewujudkan makhluk-makhluk tiruan yang dianugerahkan
dengan kecerdasan seperti manusia, isu-isu yang telah diterokai oleh mitos,
fiksyen dan falsafah sejak zaman dahulu. Sesetengah orang juga menganggap AI
bahaya kepada kemanusiaan jika ia tidak bertambah teruk. Yang lain percaya
bahawa AI, tidak seperti revolusi teknologi sebelumnya, akan mewujudkan risiko
pengangguran secara besar-besaran.
Pada abad kedua puluh satu, teknik AI telah mengalami
kebangkitan berikutan kemajuan serentak dalam kuasa komputer, jumlah data yang
banyak, dan pemahaman teoritis; dan teknik AI telah menjadi sebahagian penting
dalam industri teknologi, membantu menyelesaikan banyak masalah yang mencabar
dalam sains komputer
Post Comment
No comments