A.I - Kecerdesan buatan teknologi (Artificial intelligence)



Kecerdasan buatan (AI, juga kecerdasan mesin, MI) adalah kecerdasan yang dipaparkan oleh mesin, berbeza dengan kecerdasan semula jadi (NI) yang ditunjukkan oleh manusia dan haiwan lain. Dalam sains komputer, penyelidikan AI ditakrifkan sebagai kajian "agen pintar": mana-mana peranti yang menganggap persekitarannya dan mengambil tindakan yang memaksimumkan peluang kejayaannya pada beberapa matlamat. Secara umum, istilah "kecerdasan buatan" digunakan apabila mesin meniru fungsi "kognitif" yang mengaitkan manusia dengan minda manusia lain, seperti "belajar" dan "menyelesaikan masalah". Lihat glosari kecerdasan buatan.

Skop AI dipertikaikan: sebagai mesin menjadi semakin berupaya, tugas-tugas yang dianggap sebagai menghendaki "kecerdasan" sering dikeluarkan dari definisi, suatu fenomena yang dikenali sebagai kesan AI, yang membawa kepada "AI adalah apa yang belum dilakukan. " Sebagai contoh, pengecaman aksara optik sering dikecualikan daripada" kecerdasan buatan ", setelah menjadi teknologi rutin Keupayaan umum diklasifikasikan sebagai AI sehingga 2017 termasuk berjaya memahami pidato manusia, bersaing di peringkat tinggi dalam sistem permainan strategik (seperti catur dan Go ), kereta autonomi, laluan pintar dalam rangkaian penghantaran kandungan, simulasi tentera, dan mentafsir data kompleks, termasuk imej dan video.

Kecerdasan buatan diasaskan sebagai disiplin akademik pada tahun 1956, dan sejak bertahun-tahun telah mengalami beberapa gelombang optimisme,  diikuti dengan kekecewaan dan kehilangan pendanaan (dikenali sebagai "musim sejuk AI"), diikuti dengan pendekatan baru, kejayaan dan pendanaan diperbaharui Untuk sebagian besar sejarahnya, penyelidikan AI telah dibahagikan kepada subfield yang sering gagal berkomunikasi antara satu sama lain.  Sub-bidang ini berdasarkan pertimbangan teknikal, seperti matlamat tertentu (contohnya "robotics" atau "pembelajaran mesin"), penggunaan alat tertentu ("logik" atau "rangkaian saraf"), atau perbezaan falsafah yang mendalam.  Subfield juga berdasarkan kepada faktor sosial (institusi tertentu atau kerja penyelidik tertentu).

Masalah tradisional (atau tujuan) penyelidikan AI termasuk penalaran, pengetahuan, perancangan, pembelajaran, pemprosesan bahasa semulajadi, persepsi dan keupayaan untuk bergerak dan memanipulasi objek.  Kecerdasan am adalah antara matlamat jangka panjang lapangan. Pendekatan termasuk kaedah statistik, kecerdasan pengkomputeran, dan simbolik tradisional AI. Banyak alat digunakan dalam AI, termasuk versi carian dan pengoptimuman matematik, rangkaian saraf dan kaedah berdasarkan statistik, kebarangkalian dan ekonomi. Bidang AI merangkumi sains komputer, matematik, psikologi, linguistik, falsafah, neurosains, psikologi buatan dan lain-lain lagi.

Bidang ini diasaskan atas dakwaan bahawa kecerdasan manusia "boleh dijelaskan dengan tepat bahawa mesin boleh dibuat untuk mensimulasinya". Ini menimbulkan hujah-hujah filosofis mengenai sifat minda dan etika untuk mewujudkan makhluk-makhluk tiruan yang dianugerahkan dengan kecerdasan seperti manusia, isu-isu yang telah diterokai oleh mitos, fiksyen dan falsafah sejak zaman dahulu. Sesetengah orang juga menganggap AI bahaya kepada kemanusiaan jika ia tidak bertambah teruk. Yang lain percaya bahawa AI, tidak seperti revolusi teknologi sebelumnya, akan mewujudkan risiko pengangguran secara besar-besaran.


Pada abad kedua puluh satu, teknik AI telah mengalami kebangkitan berikutan kemajuan serentak dalam kuasa komputer, jumlah data yang banyak, dan pemahaman teoritis; dan teknik AI telah menjadi sebahagian penting dalam industri teknologi, membantu menyelesaikan banyak masalah yang mencabar dalam sains komputer 

No comments