Video bola api: Meteor besar meletup di AS 'Nampaknya seperti peluru berpandu'

 





BOLA API: meletup di timur laut Amerika Syarikat pada 13/11/20 dengan beberapa menggambarkannya sebagai "perkara paling menakjubkan yang pernah saya lihat".


Penduduk di sepanjang timur laut AS dan timur laut Kanada diperlakukan dengan fenomena yang luar biasa ketika bola api meletup di langit. Para saksi terpana melihat bola api muncul di langit malam, menghasilkan ekor putih yang terang ketika melewati atmosfera


Sebuah video fenomena menunjukkan meteor melambung di langit sebelum ia mengintai di kejauhan.


Ratusan orang yang menyaksikan bola api itu menuju ke Pertubuhan Meteor Antarabangsa (IMO) untuk melaporkan penglihatan mereka.


Don berkata: "Tidak pernah melihat sesuatu seperti itu. Pikir itu adalah semacam bunga api, kecuali bunga api tidak bermula di langit dan bergerak ke bawah


"Saya ingin memikirkan meteor, tetapi hijau sangat terang dengan ekor api oren. Tidak tahu meteor boleh berwarna hijau sehingga saya mencari bola api hijau


"Ketika saya melihat hasil gambar, saya tahu ia adalah meteor. Saya akan lebih sering mencari dari sekarang!"


Rachael menyatakan: "Itu adalah perkara paling menakjubkan yang pernah saya lihat dalam hidup saya. Saya pernah melihat bintang jatuh sebelum ini dan ini jauh, jauh berbeza."


Samantha menambah: "Ia terbakar ketika berada di belakang bangunan yang menurut saya.


"Ini berlangsung cukup lama bagi teman lelaki saya dan saya untuk mendapatkan perhatian satu sama lain. Tetapi begitu terang dan bergerak begitu pantas sehingga berjaya menarik perhatian saya."



Kate memberitahu IMO: "Sungguh luar biasa melihatnya, saya tidak dapat mempercayai mata saya."


Eleanor berkata: "Pada awalnya sangat menyeramkan tetapi saya berasa teruja kerana dapat membuat penampakan dan saya berpeluang melihat sesuatu seperti itu. Saya tidak pernah melihat bintang penembak seperti ini."


Jose menyatakan: "Tampak seperti peluru berpandu."


Bola api dihasilkan ketika meteor atau batu ruang kecil lain meletup di atmosfer Bumi.


Udara meresap ke dalam poket batu ruang kecil ini, mendorongnya terpisah dan menyebabkannya meletup.


IMO berkata: “Bola api adalah meteor yang tampak lebih terang daripada biasa.


"Oleh kerana kepantasan mereka menyerang atmosfer Bumi, serpihan yang lebih besar dari satu milimeter memiliki kemampuan untuk menghasilkan kilatan terang ketika mereka menerobos langit di atas.


"Meteor yang terang inilah yang kami sebut bola api dan mereka sering menyerang ketakutan dan kagum bagi mereka yang menyaksikannya."

No comments