Tukang Kayu Menjadi Jutawan Segera Dengan Menjual Meteorit yang Jatuh Di Rumahnya

 



Menurut Tribun Medan, Josua Hutagalung, 33, menjadi berita utama pada bulan Ogos ketika dia menemui meteorit di rumahnya.


Lelaki dari Kolang di Sumatera Utara itu sibuk bekerja dan membina keranda di luar rumahnya ketika kejadian itu berlaku.


Dia menyatakan bahawa itu adalah hari yang cerah tetapi tiba-tiba dia mendengar bunyi guruh diikuti oleh bunyi kuat di bumbung.





Setelah diperiksa, dia mendapati batu besar telah meninggalkan lubang di siling dan akhirnya terkubur sedalam 15cm di tanah di sebelah rumah.


Josua kemudian berjaya menggali batu itu dari tanah.


Dia mengatakan bahawa ia masih hangat dan pecah sebahagian ketika menyentuhnya.


Dalam temu bual dengan Kompas, dia berkata, "Ketika saya mengambilnya, batu itu masih hangat lalu saya membawanya ke dalam rumah."


Dia menjelaskan bahawa dia sudah mengesyaki batu itu sebagai meteorit atau benda yang jatuh dari langit kerana dia tidak percaya bahawa seseorang sengaja akan melemparkan batu 2.2kg ke rumahnya.


Setelah berkongsi penemuannya di media sosial, berita itu menjadi viral.





"Dari catatan saya di Facebook, saya mendapat maklum balas daripada beratus-ratus netizen dan pos itu dikongsi beratus-ratus kali. Sebenarnya, terdapat banyak wartawan tempatan dan antarabangsa yang datang ke sini untuk membuat liputan mengenai kejadian itu," tambahnya.


Dia menegaskan bahawa batu itu unik dan bahkan menunjukkan Kompas bahawa magnet dapat menempel di atasnya.


Seorang pemungut dari Amerika Syarikat membeli batu karang dengan harga GBP1.7 juta, atau RM7.6 juta dalam mata wang tempatan kami.


Jumlah itu bersamaan dengan gaji biasa Josua yang bernilai 30 tahun.





Seorang pakar batu angkasa yang berpusat di Bali bernama Jared Collins dihantar untuk memeriksa dan mencari barang tersebut. Dia mengatakan kepada Tribun Manado, "Telefon saya menyala dengan tawaran gila untuk saya naik pesawat dan membeli meteorit."


Collins sejak itu menghantar batu angkasa kepada pembeli asal di AS. Batu itu kini disimpan dalam nitrogen cair di Pusat Pengajian Meteorit di Arizona State University.


Ia juga dilaporkan bahawa batu tersebut telah dikenal pasti sebagai CM1 / 2 karbonat Chondrite, varietas meteorit yang sangat jarang dipercayai yang dipercayai oleh saintis mengandungi asid amino unik dan unsur primordial yang lain.


Josua mengatakan bahawa dengan wang itu, dia sekarang merancang untuk bersara


Menurut Tribun Manado, lelaki itu juga merancang untuk menggunakan sebilangan kecil wang untuk membina gereja untuk komunitinya.


Selain itu, bapa tiga anak lelaki juga berkata, "Saya selalu menginginkan seorang anak perempuan dan saya harap ini adalah tanda bahawa saya akan cukup beruntung memiliki seorang anak."

No comments